Rejsedagbog

Medlemmernes rejseoplevelser

Når en gruppe medlemmer er på rejse, kan der være medlemmer, som skriver dagbogsnotater under turen. Ofte munder disse dagbogsnotater ud i en rejsebeskrivelse, som bestyrelsen meget gerne viser her på hjemmesiden.
Du kan læse beskrivelserne ved at klikke på et af rejsemålene i venstre side eller nedenfor.

Liselund Højskole fra d. 9/7 til 15/- 2023.

Vi blev hentet på Frederikssund Station af en bus som kørte 17 medlemmer til Slagelse.

Højskolen ligger idyllisk i to etager og dette var ikke så hensigtsmæssigt, at næsten alle skulle bære deres kuffert op af trapper.

Vi fik dejlig aftensmad og havde herefter et infomøde om skolen samt de foredrag og ture vi skulle på. Vejret var helt uhyggeligt varmt så næsten alle var udenfor og nød den varme aften.

Mandag d. 10/7

Dejlig morgenmad og herefter var der forstanderforedrag i 2 timer som omhandlede bl.a. klassisk musik, vi hørte uddrag af forskellige klassiske musikstykker og dette foredrag var meget personligt, men godt.

Desværre blev det regnvejr og der kom meget regn så den udflugt vi skulle have være på, blev udsat til næste dag, så i stedet for hørte vi et foredrag om Vestsjællands vikinger, det var et godt foredrag.

Dagen sluttede med 2 timers sang

Tirsdag d. 11/7

Denne dags morgensamling handlede om kunstig intelligent det er skræmmende udsigter for fremtiden. Denne dag havde vi en udflugt til Antvorskov Klosterruin, den lå lige om hjørnet, så der kunne vi gå til. Om eftermiddagen blev vi hentet af en bus som kørte os til Trelleborg, hvor vi fulgte op på vikingerne, det var spændene og hyggeligt, vejret var med os sol og varme.

Efter aftensmaden var der spil i haven, der kom godt nok børn op i de fleste, de spillede på livet løst, dejlig at se.

Onsdag d. 12/7

Dagens heldagsudflugt handlede om kirker af forskellig art, vi tror en kirke er en kirke men det er de slet ikke, form og fason er meget forskellige. Vi til Sorø og så Bjernede Kirke, en lille rund kirke, herefter Sorø Klosterkirke en stor og flot kirke, til sidst så Fjenneslev Kirke som er bygget af Hvideslægten en lidt kedelig lille kirke.

Eftermiddagskaffe på en parkeringsplads ved den sidste kirke i blæst og sol.

Aften sluttede med foredrag om Antikkens syv vinundere.

Torsdag d. 3/7

Morgenmad samt smøre vores madpakker, da vi skulle på tur hele dage. Vi startede med at kører til Kalundborg og så Vor frue Kirke, den har 5 tårne og virke temmelig stor udefra, men når man kommer indenfor, er den egentlig lille. Men det er virkeflot murerarbejde, men buer over vinduerne og hvælvingerne. Herefter kørte vi til Røsnæs hvor vi spiste vores medbragte frokost i solskin og der var mulighed for at går en tur rundt i område.

Det sidste vi skulle var besøg på Dyrehøj Vingaard, her var der rundvisning mellem vinstokkene, andre sad bare og nød solen. Da vi alle var samlet igen, fik vi en forevisning i selve bryggeriet og endte til sidst i deres bar/forretning.

Vi fik prøvesmagt en boblerosevin eller noget i den regning samt en hvidvin, til sidst smagte vi en dessertvin, den smagte godt. Nogle købte lidt i forretningen, da al vinsmagning og indkøb var overstået gik vi til bussen og fordi det begyndte at regne fik vi kaffe og kage i bussen.

Så gik turen retur til Slagelse. Kl. 18:00 fik vi aftensmad, det var næste ligesom juleaften, nye kartofler flæskesteg med sprød svær, dejlig sovs, kold rødkål og agurkesalat, desserten var gammeldags æblekage UHM.

Dagen sluttede med foredrag om Fredsmennesket Piet Hein, så var det altså også sengetid.

Fredag d. 14/7

Det sædvanlige morgenprogram med foredrag fra 10-12 om Historisk og kulturel formidling – hvordan bruges historien udgik, oplægget var forsvundet fra lærerens pc, så vi hørte i stedet for om Romantik i Guldalderen.

Vores underviser var en ung mand i begyndelsen af 30`erne som var uddannet historier, og gjorde foredragene levende og spændende.

Liselund er et dejligt sted, gode lokaler, god atmosfære, dertil en dejlig have, dog er der så mange trapper over det hele, man skal være virkelig værende godt gående.

Lørdag, d. 15/7

Morgenmad og så var det ellers hjem med bussen som hentede os, vi var på Frederikssund Station ca. kl. 10:30.

Gerd Bøwig

rejseansvarlig

Krydstogt i det Syd Fynske Ø-Hav fra 19-23 juni 2023

Mandag:

Vi var 8 medlemmer som forventningsfulde mødtes på Frederikssund Station mandag morgen kl. 7:30 for at tage toget til Københavns Hovedbanegård, hvor vi skulle med bus til Middelfart.

Vel ankommet til Middelfart i regnvejr, gik vi ombord Fulton. Vi blev budt velkommen af besætning som bestod af 4 personer heraf en ung kvinde. Vi startede med orientering om hvordan vi skulle forholde hvis vi fik uheld på turen. Redningsveste m.m.

Heldigvis havde besætningen sat er oversejl op, så vi kunne stå i tørvejr, det regnede i ca. ½ time, så var det overstået og vi kunne se solen. Vi gik om bord på Fulton ca. 12:30

Vi sejlede mod vinden og mod strømmen og sejlede derfor med motor. Besætningen gav frokost og vi fik karrykål og det smagte dejligt, vi indtog maden under dæk.

Vi havde den dejlig sejltur mod Haderslev. Efter indskrivning på hotellet gik vi en tur rundt i byen, nogle så Haderslev Domkirke, dog ikke længe de var ved at lukke så de blev næste smidt ud, andre gik lidt længere og fik sig noget af drikke.

Dejlig aftensmad og herefter var det sendetid.

Tirsdag:

Efter et dejligt morgenmåltid, kørte bussen os til Årøsund som er beliggende på Haderslev Næs, her lå Fulton og ventede på os. Solen skinnede fra en skyfri himmel og det var havblik. Nogle hjalp med at sætte sejl og andre fik lidt undervisning i tovarbejde. Det med at sætte sejl er virkelig meget tungt arbejde, det blev hevet godt og grundigt i torvene, men sejlene kom da op.

Da vi nåede frem til Als Fjord og sejlede dernæst ind i Als sund til vi nåede Sønderborg. Her spise vi frokost på restaurant Alsik, som lå lige ud til vandet så Fulton lagde til lige udenfor. Maden smagte udmærket, men den var mest for dem som synes det at spise grønt er det eneste rigtige.

Herefter kørte bussen os til Dybbøl Banke derefter blev vi indskrevet på hotellet, som lå næste lige overfor Sønderborg Slot, det tog vel 10 min. at gå dertil.

Dejlig aftensmad, hvor en flaske vand kostede kr. 15 men så vat det også en 1 liter man fik.

Onsdag:

Efter morgenmand gik vi ombord på Fulton og satte kursen mod Fåborg, her var vi ca. kl. 13:00.

Flere at vores medlemmer var efterhånden blevet rigtige gode til at sætte sejl og lave andet tovarbejde, for når sejlene var oppe, måtte tovene ikke ligge på dækket, de blev lagt i en rundkreds og sat fast lange siderne på både, især Susanne havde et godt tav på dette.

Vi spiste frokost på Fåborg Røgeri som lå på haven her fik vi en fiske tallerken med forskellig fisk på, det smagte dejlig, bortset fra med fik nogle vidunderlige fedtet finger af at pille store rejer. Der var en mindre gåtur i Fåborg by, byen er ikke så stor.

Aftensmad på hotellet, denne gang 3 retter, det var dejligt med lidt dessert, Dejligt værelse. For hver gang vi skiftede hotel steg hotellet med en stjerne, vi var nu i gang med 4 stjerner.

Torsdag:

Efter morgenmaden gik vi til Fulton som lå i Fåborg Havn, vores bagage satte vi i bussen og den kørte så vider til Svendborg, medens via andre sejlede lystigt derud, sejlene blev sat. Vi sejlede til Skarø i det mest pragtfulde vejr, sol, sol og atter sol , varmt og næsten ingen vind så Fulton satte gang i motoren i lav fart sammen med sejlene kom vi da vider.

På Skarø spiste vi frokost på Sommersild, her fik vi også en fiske tallerken, vi sad udenfor og spise, nogle var lidt rundt på øen, vi have 2 timer på Skarø. Herefter Sejlede Fulton vider til Svendborg, vi fremme ca. kl. 15:00, blev indkvarteret på Hotel Svendborg, nogle gik en tur i byen andre nåede vist kun til at ligge på langs på senge (undertegnet nåede kun sengen).

Aftensmaden var her den sidste aften en buffè, det var virkelig lækkert, Hotellet fik 5 stjerne.

Fredag:

Morgenmad og ellers tidlig ned til Fulton med bussen, vi skulle sejle kl. 8:30, denne dag var den eneste dag hvor vi havde vind og noget blandet vejr, sol og skyer, men det var jo sidste dag så det var okay.  Vi var på vej mod Nyborg, men vi skulle lige sejle under Storebæltsbroen, når man som en lille person står og kigger op så er den ved gud høj, noget at et byggearbejde man har lavet. Vi ankom til Nyborg Havn kl. 13: 55. Planlagt ankomst var kl. 14:00, så det var da ikke så tosset. Vi have både sejl og motor i gang da vi sejle i modvind, dog svag vind.

Besætning gav frokost som bestod af stegte pølser og kold Kartoffelsalat og Fulton dessert. Som var kærnemælkskoldskål med is, hold da op hvor smagte det godt.

Skipper holdt hver dag en mindre foredrag om hvordan Fulton blev til, hvem der var ophavsmand til skibet, økonomi og hvem der have sejlet med før i tiden og måltiderne, nu blev skibet mest brugt til lejre skoler og turist sejlads.

Vel ankommet til Nyborg, indtog vi bussen som kørte os til Københavns Hovedbanegård, vi var 16 i alt og heraf var 2 fra Jylland så de tog toget fra Nyborg, hvor efter vi andre blev kørt til Københavns Hovedbanegård, Vi var 8 fra rejseklubben så vi tog toget til Frederikssund og var faktisk hjemme omkring kl. 16:00 en timer tidligere end planlagt.

Alt i alt en stor oplevelse og en dejlig uge, hvor vi hyggede på kryds og tværs med hinanden.

Gerd Bøwig

rejseansvarlig

---------------------------------------------------------- 0 ---------------------------------------------------------------------

BARLINEK & Det Idylliske Polen 24.maj – 28.maj 2023.

Efter enkelte afbud var der kun tilmeldt 10 deltagere fra rejsklubben, som traf beslutning om at gennemføre turen, selv om det ikke var muligt at få bussen fra VITUS Rejser til at køre fra Frederikssund station.  Dette ville kræve mindst 16 deltagere.  -

Til gengæld sparede vi ca. en times transport ved selv at køre med det tidlige morgentog til Valby Station, hvor vi så blev afhentet af Vitus Rejser, og så gik turen til færgen Gedser – Rostock.

På færgen var der reserveret plads til selskabet og den store morgen-buffet, og efter færge-overfarten skulle vi køre 350 km i bussen til Barlinek.  Kort tid efter Stettin steg vores rejseleder på bussen og fortsatte med os de resterende 70 km.

Vi ankom midt på eftermiddagen og blev indkvarteret på Hotel Barlinek lige midt i byen.

Der var nogle timer til fritid inden vi spiste aftensmad, og med øl og vin som klubben betalte fra rejsetilskuddet.

Torsdag, den 25.maj 2023 - var vi på rundtur i Barlinek, og bl.a. kørte vi til et strand og fritidsområde ved søen, hvor vi bl.a. var på meget smuk sejltur rundt på søen i ca. 1 time, hvor vi også fik en smuk søudsigt ind til byen og vores hotel.

På tilbagevejen gik vi en tur igennem en mindre skov, som var udsmykket med meget livagtige modeller af områdets vilde dyr, og det var nærmest udstoppede dyr med den rigtige dyrepels.

Herefter nåede vi frem til byens katolske kirke og kom ind og så det interiør.  Guiden havde sin egen nøgle til kirken, fordi præsten var træt af altid at skulle lukke hende ind for at vise den frem for turister.

Aftensmad efter samme koncept som dag 1.

Efter spisningen var der opvisning med nogle dygtige unge polske dansere fra en polsk danseskole.

Fredag, den 26.maj 2023 - kørte vi en rundtur sydpå til byen Gorzow, hvor vi skulle besøge det polske bryggeri og smage på varerne.  Vi blev iført hvide overtræks-frakker, og så kunne vi starte rundvisning og ølsmagning.  Vi fik mange smagsprøver og noget smagte selvfølgelig bedre end andet, men en stor oplevelse.

Der var arrangeret en stor buffet på en restaurant lige ved siden af bryggeriet.

Herefter kørte vi hjem og havde eftermiddagen til fri afbenyttelse f.eks. en bytur eller tur langs med søen.

Aftensmad efter samme koncept som dag 1, og efter maden blev der spillet op til dans med popmusik.  Det var i øvrigt 2 af rejseklubbens damer, der startede på dansegulvet, og flere af klubbens medlemmer fulgte trop, og det satte en domino-effekt i gang for resten af det store rejseselskab.

Lørdag, den 27.maj 2023 - kørte vi 70 km nordpå til Stettin. Vi holdt pause på havnefronten lige neden for regionens parlament med en skøn udsigt og små glas m.v.

Herefter kørte vi til det lokale ”Manhatten” marked i bymidten, hvor vi også skulle finde et sted at spise frokost.

De som ønskede det kunne tage med til et besøg på byens Teknik- og Transportmuseum, og det var en overraskende god oplevelse, at se hvor flot det var, med mange fine gamle symaskiner, skrivemaskiner, flotte gamle veteranbiler og sporvogne m.m.

Herefter gennem byens store park, en by-rundtur og til toppen af havnefronten og den flotte udsigt.

Aftensmad efter samme koncept som dag 1, og afskedsfest med drink ved havens bål i den lune sommeraften.

Søndag, den 28.maj 2023 – Morgenmad og afsked med Hotel Barlinek og den store frokostbuffet reserveret på færgen, tidlig hjemkomst.

15.juni 2023 – Evaluering med frokost på Lilys Restaurant for resten af Vitus tilskuddet.  -  Stort set en rigtig god rejse næsten uden kritiske bemærkninger – Polen er et godt og billigt land at rejse i.

Rejseansvarlig Leif Hansen

Rejsebeskrivelse for  rejsen ”FORÅRSTUR TIL CATALONIEN”  9. maj – 16. maj 2023 i samarbejde med Bella Rejser a/s

Ved det afholdte dialogmøde i 2022 var der 14 interesserede medlemmer. Det betød at turen kunne arrangeres.

Vi holdt så efterfølgende tilmeldingsmøde, hvor alle ville med. Desværre måtte 2 melde afbud. Så da vi nåede til rejsedagen meldte 2 deltagere også afbud. Fra rejseklubben var vi således 10 deltagere og herudover var der 5 fra Jægerspris, 17 andre fra Frederikssund og 3 fra Slangerup og 1 mødte op i Lufthavnen. Vi blev hentet i Bus de 3 steder.

Vores rejsemøde, som blev betalt af Bella rejser, afholdt vi den 28. april med frokost, øl og snaps. Vi var alle tilfredse med informationerne dels fra Rejseselskabet Bella Rejser og Seniorrejseklubben.

Tirsdag den 9. maj. Ankomst til Barcelona og kørsel ca. 1½ time til 4 stjernet hotel. Velkomstmøde kl. 18.30 og efterfølgende middag i restauranten (buffet)

Onsdag den 10. maj. Dejlig morgenmadsbuffet. Vi skulle på sightseeing i byen med et lille tog hvorfra vi skulle se nærmere op vores ferieby. Det gik alt for hurtigt. Frokost (tapas) på en lille fin restaurant. Dejligt

Torsdag den 11, maj.  Efter den dejlige morgenbuffet, skulle vi til Barcelona

En hel dag i en af Europas skønneste feriebyer. Vi besøgte den verdensberømte La Sagrada Familia Kirke. Dette var et bygningsværk af guder  - hvor var det storslået. Igen fik vi en dejlig frokost, og vi så en del af byen. Aftensmad på hotellet om aftenen.

Fredag den 12. maj. Var til fri disposition.

Lørdag den 13. maj. Tidlig morgenmad. Kl. 8.45 afgang til Codorniu vingård, som er Spaniens største producent af Cava (Champagne). Fed oplevelse og se de millioner af flasker og smage på CAVAEN. Efter en dejlig frokost besøgte vi Montserrat klosteret med den sorte Madonna, som lå 750 meter over havets overflade. Flot Flot .

Søndag den 14. maj Afgang kl. 10 til Fugueres og Salvador Dalí museet. Det var et museumsbesøg udover det sædvanlige. Vi spiste en dejlig tapas i byen og var tilbage på hotellet sent om eftermiddagen.

Mandag den 15. maj. Var til fri disposition.

Tirsdag den 16. maj. Hjemrejse. Vi skulle med bussen kl. 13.15 og derfor havde vi god tid til at gå på det lokale marked hvor mange boder var opstalet og som vi besøgte flittigt. Bussen hentede os i Københavns lufthavn og kørte til Slangerup, Frederikssund og Jægerspris.

Evalueringsmøde Vi holdt evalueringsmøde den 22. maj. med dejlig frokost, øl og snaps. Alle havde været tilfredse med turen og alle roste Bella rejser til et ug-.

Bella Rejser skriver nu til hver enkel rejsedeltager med henblik på evaluering. Vi var enige i, at sightseeing turen i feriebyen ikke levede op til beskrivelsen, idet turbussen kørte alt for hurtigt og ingen informationer om hvor vi kørte

Tak for et godt ophold med jer alle andre 9 og vi ses nok igen på en anden af vores ture.

René Christiansen

Seniorrejseklub Frederikssund

Nyeste kommentarer

04.10 | 12:28

Hej Vil gerne melde mig i jeres rejseklubben , tak Venlig hilsen Bo...

23.08 | 12:51

Jeg kunne godt tænke mig, at blive medlem af klubben. Med venlig hilsen Hanne

02.08 | 21:09

Jeg ønsker at blive medlem af klubben

08.02 | 17:44

Det var flot beskrevet, lige som vi oplevede det. En masse indtryk på...