Alsfeld 2020

Rejsebeskrivelse for turen til Alsfeld i midttyskland i perioden 3. august til 7. august 2020

Torsdag den 16. januar 2020 blev der afholdt rejsemøde for interesserede. 18 medlemmer ville gerne med på turen til Alsfeld ca. 740 km. fra Frederikssund.

Ja, så kom Coronaen desværre i starten af marts og den 29. maj besluttede udenrigsministeriet alle ikke nødvendige rejser til Tyskland frem til og med 14. juni. Fra den 15. juni ville udenrigsministeriet lempe rejsevejledningen for Tyskland, så man åbnede for rejser, men opfordrede til ekstra forsigtighed, hvis man valgte at rejse. Ud fra et forsigtighedsprincip ville udenrigsministeriet fra den 15. juni fortsat fraråde alle ikke-nødvendige rejser til byområder med over 750.000 indbyggere for at minimere risikoen for, at danskere bliver smittet med COVID-19 for derefter at tage smitten med hjem til Danmark..

Rejseforeningen var i løbende kontakt med Vitus rejser og deltageren blev med meget stor tilfredsstillelse løbende orienteret. Der var jo selvfølgelig stor utryghed hos os alle.

Der blev som bekendt åbnet mere op for rejsende til Tyskland, men der var jo fortsat krav om afstand, hygiejne og MUNDBIND i forretninger og på restauranter.

Mandag den 27. juli blev der afholdt rejsemøde hvor vi var 14 deltagere, da 3 medlemmer havde ”fortrudt” og 1 medlem var afgået ved døden.

Mandag den 3. august kl. 4.45 blev 11 af os afhentet på Frederikssund Station i den bus vi skulle rejse i til Alsfeld. 1 Medlem havde forinden meldt afbud. I Roskilde opsamlede vi 2 af vores medlemmer.

Vitus rejser har den regel at man vederlagsfrit afhenter grupper på et ønsket opsamlingssted når der er 16 betalende gæster. Situationen gjorde det helt naturligt at vi stod fast på denne regel selvom vi ikke var 16 deltagere, men endte med at være 13 deltager.

Rejsen var rigtig god også fordi det jo var fint vejr alle dagene og der var klimaanlæg i den 4 stjernet bus.  Alle dage var der gode udflugter.

Den 3. dag var for mig den bedste oplevelse hvor vi havde en heldagsudflugt til Rhinen:

Efter en køretur gennem det charmerende landskab kom vi til Rhinen og den charmerende vinby Assmannshausen. Her spiste vi frokost på det velkendte Hotel Unter den Linden. Vi spiste på hotellets terrasse med udsigt over Rhinen. Vi spadserede derefter til floden og gik ombord på en af Rhinflodbådene. Alle skulle her bære mundbind. Sejlturen varede en lille times tid, og til begge sider kunne vi nyde synet af gamle borge, kendte vinbyer og pragtfulde vinmarker.

Båden lagde til i Rüdesheim, Rhinens mest berømte by. Her havde vi et par timer på egen hånd i den livlige by med forlystelsesgaden Drosselgasse, hvor der er musik døgnet rundt. Vi slog os ned på en af de mange hyggelige beværtninger. Der var vist ingen blandt os 13 som tog svævebanen. På vejen hjem fik vi noget kønt at se på, da turen tog os gennem flere små, naturskønne byer.

Den 4. dag var vi i Marburg en af Tysklands skønneste og mest velbevarede middelalderbyer med toppede brosten, bindingsværkshuse og det pompøse fyrsteslot tronende på en klippe højt over byen. Sammen besøgte vi den højtbeliggende Elisabeth kirke, som blev bygget i 1283. Kirken er et mesterværk i gotisk stil med en imponerende facade med den smukke portal og de 80 meter høje spir. Inde i kirken kunne vi beundre det høje alter og vinduernes flotte glasmalerier. Her gik vi også med mundbind.

Efter besøget i kirken gik vi sammen ad de charmerende brostensgader op til centrum på ”2. sal”, (der var dog nogle som tog elevatoren). Vi spiste frokost sammen på en lokal svensk ejet restaurant. Se nedenfor til venstre på billedet. Vi fik lækker ”IKEA mad” og der var rigeligt.

Alle synes at rejsen som helhed var tilfredsstillende eller meget tilfredsstillende, trods f.eks. at hotellet virkede lidt ”slidt” Bussen var ej heller fyldt helt op med rejsende, så mange af os sad på 2 sæder og dermed kunne ”bredde” sig.

Tak for et godt ophold med jer alle andre 12.

René Christiansen

Nyeste kommentarer

04.10 | 12:28

Hej Vil gerne melde mig i jeres rejseklubben , tak Venlig hilsen Bo...

23.08 | 12:51

Jeg kunne godt tænke mig, at blive medlem af klubben. Med venlig hilsen Hanne

02.08 | 21:09

Jeg ønsker at blive medlem af klubben

08.02 | 17:44

Det var flot beskrevet, lige som vi oplevede det. En masse indtryk på...