Sønderjyllands Højskole

Sønderjyllands Seniorhøjskole d. 21-25. juni 2022

Tirsdags efter opsamling på Frederikssund Station kørte vi mod Sønderjylland og nåede frem til hotellet ca. kl. 15:00.

Vi fik udleveret vores nøgler og desværre var der flere, som skulle op på første sal til deres værelser og det foregik på gammeldags maner, da der ikke var nogen elevator.

Onsdagens første udflugt gik til Starup Kirke, som ligger lige ud til Haderslev Fjord, en meget gammel kirke, med mange flotte kalkmalerier. Her fik vi en længere historie om kirkens tidlige virke, herefter kørt vi til øen Årø, som vi skulle sejle ud til. Her skulle vi besøge en vinbonde og her fik vi frokost samtidig med at vi prøvesmagte 3 af deres vin. De kaldte dem friske, jeg kaldte dem tørre.

Alle fik en is, medens vi ventede på at blive hentet af deres lille færge.

Aftensmaden foregik på Hotel Norden, med efterfølgende sang og en lille quiz med fine præmier, Der var 10 spørgsmål og Frederikssund vand de 6 af spørgsmålene, det var da ikke så tosset.

Torsdag skulle vi efter morgenmaden kører til Sønderjyllands Seniorhøjskole i Gram og se højskolens lokaler, som ligger dejligt, hvorfor vi ikke overnattede der, er at der ikke er værelser til overnatning, derfor sov vi på Hotel Norden.

Senere på dagen besøgt vi Løjt Land Folkehjem som ligger i Aabenraa, hvor forstanderen fortalte om flere kendte personer. Vi fik tidlig aftensmad på Folkehjemmet, da vi efterfølgende skulle køre til  Alison og hører Sankt Hans Ønskekoncert med Sønderjyllands Symfoniorkester som blev dirigeret af Malkovinderen fra 2021.

Alle havde fået pladser på de 2 første rækker, så man gik ikke glip af noget som helst og jeg må sige at alle mand bruger meget energi når man spiller i sådan et orkester, det samme gjorde dirigenten, så hvis de var tætte bagefter så er dette forståeligt.

Herefter var det retur til Hotellet, hvor vi fik ost og et glas rødvin.

Fredag efter morgenmaden gik vi til Bispebroen hvor hold 1 skulle på tur med Dambåden som var elektrisk, vi sejlede 1½ timer på Haderslev Dam i det dejligste vejer, høj sol og lidt vind. Da sejlturen var slut  gik vi hen og så Haderslev Domkirke, her fik vi en længere forklaring om kirken inden vi gik ind.

Frokosten foregik på Højskolen i Gram. Da den var færdig kørte vi til Rømø i flot solskin og drak kaffe, flere gik til vandet og nogle blev i nærheden af bussen.

Vi kørte fra Rømø i regnvejr, da vi nåede tilbage til højskolen skinnede solen igen.

Efter aftensmaden kørte vi til Hotellet.

Lørdag, efter den sidste morgenmad, var der lidt morgensamling med sang og tak for denne gang.

Så kørte bussen os alle 18 medlemmer retur til Frederikssund hvor vi landede kl. 13:20.

Et noget anderledes højskoleophold end det vi har prøvet før, måske lidt for meget bustransport.

Gerd Bøwig

Nyeste kommentarer

04.10 | 12:28

Hej Vil gerne melde mig i jeres rejseklubben , tak Venlig hilsen Bo...

23.08 | 12:51

Jeg kunne godt tænke mig, at blive medlem af klubben. Med venlig hilsen Hanne

02.08 | 21:09

Jeg ønsker at blive medlem af klubben

08.02 | 17:44

Det var flot beskrevet, lige som vi oplevede det. En masse indtryk på...