Sort Sol 2021

TIL SØNDERJYLLAND og SORT/SOL

27. september til 1. oktober

Mandag den 27. september kl. 9 var 42 af rejseklubbens medlemmer på plads i bussen mod Sønderjylland. Turen startede i dejlig sol, voldsom regn over Fyn, men da vi nåede Sønderborg, var det klaret op, så vi kunne nå tørskoet til frokost-restauranten. Her blev vi budt på nok det største 'stjerneskud', man kan forestille sig. Meget mætte tog vi videre til et hurtigt stop ved Dybbøl Mølle og et lidt længere ved Gråsten Slot, hvor der var tid til en gåtur i parken, inden vi nåede frem til vores hotel i Süderlügum.

Tirsdag den 28. september

Tirsdag formiddag gik turen til Friedrichstadt -en meget idyllisk hollandsk inspireret by med mange kanaler, som vi fik en fin sejltur på, med en af de mange gode guider Spar Tour havde engageret. Samme guide gik efter frokost også med på en lille byrundtur. På begge ture var vi forbi mange kirker, og hvis jeg husker rigtigt, var der på et tidspunkt 7 forskellige menigheder i byen!! Vi havde lidt travlt med at komme hjem til hotellet til hurtig aftensmad, inden vi kl. 17 blev hentet af en naturguide, der var med os til Sort Sol. Vi var usandsynligt heldige med vejret, og kunne fra skråningen ved rørskoven se den enorme mængde stære- 800.000 vurderede guiden-i elegante formationer, inden de slog sig ned for natten. Derefter kunne vi ikke se dem, men i høj grad høre dem. Fantastisk oplevelse. Lidt mindre graciøse var nogle af os, da vi skulle op ad skrænten til bussen -man er jo ikke 17 mere.

Onsdag den 29. september

Inden sejlturen fra Rømø til Sild fik vi en ekstraoplevelse, idet et par af militærets Hercules-fly landede og lettede på stranden -angiveligt for at træne flyvninger på ikke autoriserede baner.

På Sild (Sylt) fik vi en guidet rundtur fra nord til syd. Det er et tysk ferieparadis med smukke, velholdte huse -90% stråtag og store fredede klitområder, hvor lyngen desværre var afblomstret, men storslået var det alligevel. Der var kaffe og (store) kager i hovedbyen Westerland, hvorfra vi skulle ombord på biltoget til Niebüll. En anderledes transportform!!

Torsdag den 30. september

Vi skulle have været på de Frisiske Øer Føhr og Amrum, men vejrguderne ville det anderledes. Der var både storm og højvande, så planen blev ændret til en tur hos Fleggård og Ribe Domkirke, hvortil der i hast blev indkaldt 2 guider - flot klaret. Vejret klarede op, så vi kunne nyde en lille gåtur efter frokost i charmerende Ribe.

Fredag den 1. oktober

Inden vi vendte næsen mod Frederikssund, var vi med endnu en kompetent guide rundt i marsken, og oppe på det fremskudte dige. Vi fik forklaret digernes historie, hørte om de forfærdelige oversvømmelser der har været, og kørte også på nogle af de gamle diger. Der var frokost i Tønder, besøg hos Højer Pølser med smagsprøver og besøg hos Ecco Outlet, hvor nogle fik sig et par nye sko til en billig penge.

5 dage med mange fine oplevelser -især sort sol- og samvær med hyggelige mennesker ikke mindst.

Birgit Zangenberg

Oktober 2021

Nyeste kommentarer

04.10 | 12:28

Hej Vil gerne melde mig i jeres rejseklubben , tak Venlig hilsen Bo...

23.08 | 12:51

Jeg kunne godt tænke mig, at blive medlem af klubben. Med venlig hilsen Hanne

02.08 | 21:09

Jeg ønsker at blive medlem af klubben

08.02 | 17:44

Det var flot beskrevet, lige som vi oplevede det. En masse indtryk på...